Dag van de integriteit ook interessant voor bedrijven

Eind november organiseert de overheid de Dag van de integriteit. De centrale vraag op deze dag is: wat is nu eigenlijk integriteit? Die vraag is interessant binnen een vlugge maatschappij, waarin het individuele belang een grote plaats heeft weten te bemachtigen. Toch lijkt de aandacht voor ethiek en moraliteit weer te groeien. Ook binnen bedrijven, merken we. De vraag blijft echter of je 100% integer kunt zijn. En of dat nodig is.

Definitie van integriteit

Je kunt ‘integriteit’ niet in één definitie vangen. Het heeft absoluut iets te maken met de mate waarin je beïnvloedbaar bent. Maar niets is zo beïnvloedbaar en veranderlijk als de mens. En dat maakt deze menselijke eigenschap (integer zijn) paradoxaal. Kun je bijvoorbeeld een beetje integer zijn? Mag je volledige integriteit verwachten van je collega’s? Of hoort een kleine misstap of een andere blik op de zaak er nu eenmaal bij? Het zijn interessante vragen.

Situationele integriteit

Een goede stap naar een meer integere werkcultuur is het gesprek, waarin je bovenstaande en andere vragen naar voren brengt. Door met collega’s te praten over dilemma’s en gewenst gedrag, creëer je met z’n allen een definitie van integriteit. Zelfverrijking ten koste van het bedrijf is een voorbeeld van niet-integer gedrag. Helder. Maar wat nu als er wel sprake is van zelfverrijking maar als dit niet zo expliciet is? Hoewel er altijd een grijs gebied zal zijn, kun je de meeste neuzen dezelfde kant op krijgen door te bekijken binnen welke situaties welk gedrag integer zou zijn. Want uit ervaring weet ik dat integriteit situatie-afhankelijk is.

100% integer

Als integriteit afhangt van de situatie – en dus van het bedrijf – betekent dit dat de definitie van integriteit dynamisch is. 100% integriteit bestaat niet. Toch is integriteit erg belangrijk. Niet enkel in de maatschappij, maar ook binnen bedrijven. Integriteitsschendingen hebben veel (negatieve) invloed op het imago van het bedrijf. Het is dus enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat dit onderwerp binnen alle lagen van de organisatie op de agenda staat en bespreekbaar is. Integriteit moet leven.