De risico’s van reizen naar het buitenland

De wereld werd opgeschrikt door de aanslagen in Parijs. Ondanks het feit dat inlichtingendiensten overuren draaiden, hebben zij deze aanslagen niet kunnen voorkomen. Verdere aanslagen in Europa, maar ook daarbuiten, zijn helaas niet uit te sluiten. Het kan verstandig zijn om de reisrisico’s van uw medewerkers nog eens kritisch te beoordelen. Evenals de communicatie over de risico's.

Zijn uw medewerkers op de hoogte van de reisrisico’s?

Het is belangrijk om uw medewerkers te brieven. Over reisrisico’s in het algemeen, maar ook over de risico’s in de context van radicalisering. Een periodieke presentatie voor medewerkers die steeds naar dezelfde locatie reizen, is een optie. Ieder krijgt dan gelegenheid om twijfels te uiten of vragen te stellen. Medewerkers die individueel reizen, kunt u ook informatie toesturen over hun bestemmingen. Geef in die stukken antwoord op vragen als:

  • Welk hotel kunt u het best nemen?
  • Welke taxi’s zijn betrouwbaar?
  • Hoe verplaatst u zich door het land?
  • Wat zijn de tot ‘do’s and don’ts’ bij incidenten?

Is er een noodnummer?

U hoopt het niet mee te maken, maar stel dat een van uw medewerkers tijdens zijn reis betrokken raakt bij een incident: is er dan een noodnummer beschikbaar? Dit is van groot belang. Het noodnummer dient 24/7 in werking te zijn. En het is handig als er iemand mee bereikt wordt die actief hulp kan verlenen, ook op afstand.

Zorg voor accuraat incidentmanagementplan

Heeft uw afdeling P&O een overzicht van de reizende medewerkers? Het is handig om in één oogopslag te kunnen zien wie zich waar bevindt. Het is belangrijk dat zo’n overzicht altijd beschikbaar is. Evenals een accurate alarmlijst van familieleden en andere relevante (lokale) contactpersonen die gebeld kunnen worden in geval van een ongeluk of andersoortig incident.

Kortom: heeft u uw noodscenario’s uitgedacht; heeft u de plannen gereed; en is het incidentmanagementteam ready? Dit is hét moment om deze zaken te regelen.